یکی از کشاورزان شهرستان هیرمند با اختراع دستگاه حفاری چاه عمیق توانسته است از صرف هزینه های اضافی جلوگیری کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ندای هیرمند؛ کشاورزان استان سیستان و بلوچستان در فصول هر سال به کشت محصولات کشاورزی در زمین های زارعی خود میپردازند که عمدتا اکثر زمین های کشاورزی آب خود را از چاه های قانونی تامین می کنند.

در این بین استخراج آب از چاه ها با توجه به فناوری و پیشرفت تکنولوژی به وسایل خاص خود نیاز دارد که میتواند خرید هر کدام از این وسایل برای یک کشاورز گران تمام شود و در نهایت فرد مجبور است دستگاه ها را برای مدت معلومی کرایه کند.

اما می توان با اتکا به فکر و اقتصاد داخلی و کمی سلیقه با کمک ابزار های غیر قابل مصرف یک اختراع بزرگ در عین حال کمک کننده کرد که امروزه این اختراع توسط یک جوان کشاورز از شهرستان هیرمند ابداع شده است.

این وسیله که در جهت حفاری چاه عمیق ساخته شده است می تواند برای آبیاری مزارع و زمین های کشاورزی روستاییان کمک بزرگی کند و بسیاری از هزینه های گزاف خودداری کند.

مهدی سرگلزایی یکی از سازندگان این دستگاه به خبرنگار ندای هیرمند گفت: با اختراع این دستگاه به طور کل برای پنج تن از جوانان روستا اشتغالزایی به وجود آمده است که این خود می تواند سرآغاز یم تحول عظیم در بخش کشاورزی باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا حمایت هایی از سوی دولت در جهت اختراع دستگاه حفاری چاه عمیق شده است گفت : این دستگاه با هزینه شخصی ساخته شده و به طور کل 10 میلیون تومان برای ساخت آن هزینه صرف گردیده است.

کوهکن دیگر سازنده دستگاه تصریح کرد: ساخت این دستگاه ها از ابزارهایی همانند لوله گاز، محور لاستیک دفرانسیل خودرو ، گاردون خرمن کوب و هشت عدد ناودانی می باشد که به طور میانگین 80درصد آن به صورت دست ساز است.

وی ابراز داشت: حفر چاه ها با این دستگاه تا کنون در شهرستان هیرمند 18 تا بیست متر انجام شده است که این رقم در دیگر شهرستان ها تا 40 متر نیز رسیده است.

کوهکن بیان داشت: قیمت دستگاه اصلی به 40 میلیون تومان میرسد که با اختراع این دستگاه توانسته ایم بیش از سی میلیون در هزینه های صرف جویی کنیم.

میطلبد که مسئولین امر با حمایت های ویژه از این کشاورزان و همچنین قرار دادن بودجه ناچیز بتوانند به اقتصاد داخلی کشور کمک ویژه ای نمایند.

منبع: دانا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button